استفاده از مطالب و تصاویر پایین اینینگ ۹، به شرط ذکر نام و لینک این بلاگ، آزاد میباشد.

۱۳۹۰ مرداد ۲۲, شنبه

مشکلات بتینگ و راه حل آنها: نچرخیدن و یا کم چرخیدن کمر و باسن

بازیکنان تازه کار معمولان این ایراد را در سوینگ خود دارند. قسمت بالای بدنشان و دستهایشان تمام کار را انجام میدهد. به صورتی‌ که پاها، باسن و کمر بدون حرکت و بی‌ استفاده میشوند و دستها و بت به طرف توپ حرکت میکنند.
دلیل این ایراد معمولان ترس بتر از تماس ندادن با توپ و استرایک اوت شدن است. هدف آنها خودآگاه و یا ناخوداگاه تماس دادن بت با توپ است. خیلی‌ وقت‌ها آنها در اینکار موفق هم هستند ولی‌ چون زوری پشت توپ نیست توپ معمولان به جای دوری نمی‌رود. این سوینگ‌ها معمولان باعث توپ‌های زمینی‌ آرام و یا توپ‌های ضعیفی که به هوا میروند میشوند.
علائم این ایراد در بازیکنان به شرح زیر است:
۱-پس از پایان سوینگ سگک کمربند بتر راست دست به سمت قسمت فول لفت فیلد اشاره می‌کند و نه به طرف پیچر.
۲-شانه عقب در طول کلّ سوینگ پشت چانه قرار می‌گیرد (در سوینگ صحیح شانه عقب به طرف جلو کشیده شده در نهایت از جلو چانه رد میشود).
۳-زانوها انعطافی نشان نمیدهند و زانوی عقب نمیشکند.
(در سوینگ صحیح زانوی عقب خم میشود و زاویه تقریبا ۹۰ درجه در مفصل ایجاد می‌کند.)
۴- ادامه سوینگ تقریبا بلافاصله بعد از تماس با توپ قطع میشود. (در سوینگ صحیح بت معمولاً روی شانه مخالف کار خود را تمام می‌کند).
این علائم هم ممکن است برای بتر در مسابقه اتفاق بیفتد:
۱-توپ‌های زمینی‌ ضعیف که معمولان از اینفیلد بیرون نمی‌روند.
۲-سر بت را به موقع برای توپ نزدیک به بدنش نمی‌تواند بیرون بکشد و توپ‌ها را با دسته و یا نزدیک آن میزند.
چرخش نداشتن باسن و کمر گاهی نتیجه مستقیم بسته قدم برداشتن نیز هست. (بسته قدم برداشتن قدم برداشتن به جهت مایل به هوم پلیت است)
در صورتی‌ که شما بسته قدم بردارید یک پیچر باهوش شما را با توپ‌های سرعتی نزدیک به بدنتان دچار مشکل خواهد کرد.

تمرین:
۱- تمرین بت پشت کمر و چرخاندن کمر و باسن که همه به آن آشنایی‌ دارید ولی‌ اگر کسی‌ نیاز داشت برایشان توضیح میدم.
۲-حوله‌ای را درست روی سگک کمربندتان (طوری که ناف را بپوشند) داخل شلوار خود بکنید و سر حوله را بیرون بیاندازید. حوله باید آنقدر بلند باشد که تا زانوی شما برسد. دستها از دو طرف روی باسن. سپس زانو‌های خودرا کمی‌ خم کنید، وزن خود را روی سینهٔ پا متمایل به داخل بیاورید. حالا پای عقب خودرا به طرف زمین فشار داده، آنرا بچرخانید (انگار می‌خواهید سیگار روی زمین خاموش کنید) و پاشنه پا را به طرف کچر و شست پا را به طرف پیچر بچرخانید. همزمان با این کار قسمت رو به کچر باسن را با دستی‌ که روی آن قرار گرفته به طرف جلو فشار دهید تا باسن بچرخد تا زمانی‌ که سگک کمربند به طرف پیچر باشد. اگر اینکار را درست انجام داده باشید حوله باید روی ران جلویی شما سر در بیاورد. پای جلو باید بسته باشد (یعنی‌ موازی با پای عقب)، زانوی عقب باید زاویه ۹۰ درجه ایجاد کرده باشد و باید در محلی که قبل از چرخش کمر حوله در آنجا قرار داشت سر در بیاورد.
وقتی‌ توانستید اینکار را به طور صحیح مراتب انجام دهید میتوانید اینکار را با بت و بعد از انجام آن با بت به تعداد زیاد، با بت و توپ انجام دهید. در تمام طول این تمرین به حوله توجه داشته باشید.