استفاده از مطالب و تصاویر پایین اینینگ ۹، به شرط ذکر نام و لینک این بلاگ، آزاد میباشد.

۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

تعبیرهای نادرست از قوانین داوری در ایران



یکی‌ از دلایل بسیاری از جنجالها در مسابقات ما عدم درک درست بسیاری از داوران و بازیکنان ما از قوانین است. متأسفانه قوانین متعددی در بیسبال در کشور ما یا رعایت نمیشوند و یا به طور نادرست تعبیر میشود. این موضوع به حدی است که اگر در مسابقات کسی‌ به درستی‌ در مورد قانونی اعتراض هم بکند به دلیل اینکه بعضی‌ قوانین بد جا افتاده است در بهترین حالت داور را متقاعد می‌کند و از طرف تیم مقابل جرزن خوانده میشود و در بدترین حالت اعتراضش بکلی از طرف داور نادیده گرفته میشود و همچنین کماکان از طرف تیم مقابل جرزن خوانده میشود. برخی‌ از قوانین هم از آنجایی که به دلایل مختلف در ایران قابل اجرا نیست رعایت نمیشوند که این قوانین به نظر من حتما باید در آیینامه مسابقات ذکر شود تا در صورت نیاز بتوان به آن استناد کرد.
در هر صورت من فکر کردم که اگر مدت به مدت هرگاه به این تخلفات قوانین در مسابقات بر میخورم به جای اینکه اعصاب خودم و دیگران را با جرو بحث با داور و بازیکنان خرد کنم بهتر است در اینجا راجع به آنها صحبت کنم. به امید آن که روزی برسد که اختلافات ما در مسابقات بر سر اوت و سیف باشد و نه در مورد قوانین، که قاعدتاً اولین چیزی است که باید آموخته باشیم.
تعبیر غلط: به محض اینکه ۲ پای بتر داخل بترز باکس باشد پیچر اجازه دارد توپ را پرتاب کند.
این یکی‌ از آن تعبیرهای غلطی است که تقریبا جا افتاده و کسی‌ حتا اعتراض به آن‌هم نمیکند. من یکبار در مسابقات چند سال قبل به این موضوع اعتراض کردم و چنان قاطعانه داور اعتراض مرا نادیده گرفت که من بی‌خیال شدم و حتا وقتی‌ پیچرهی خودم از این حربه استفاده کردند از اینکارشان جلوگیری نکردم که اعتراف می‌کنم کار غلطی بود.
صرف اینکه بتر هر دو پا را داخل بترز باکس دارد به این معنی‌ نیست که پیچر اجازه پیچ دارد. داور باید دست خود را بالا نگاه داشته و زمانی‌ معقول برای آماده شدن به بتر بدهد. جریمه پرتاب زود هنگام پیچر در صورتی‌ که کسی‌ روی بیس نباشد یک بال و در صورت وجود رانر باک میباشد.
پیچ کردن وقتی‌ بتر زمانی‌ برای آماده شدن در بترز باکس نداشته است و حتا سرش پایین است غیر قانونی‌ و مهمتر از آن خطرناک است.
(۲.۰۰ پیچ غیر قانونی، کوییک پیچ، ۸.۰۱d)