استفاده از مطالب و تصاویر پایین اینینگ ۹، به شرط ذکر نام و لینک این بلاگ، آزاد میباشد.

۱۳۹۰ آذر ۲۴, پنجشنبه

کی‌ خوبه؟ کی‌ بهتره؟ کی‌ بهترینه؟ ... کچر دفاعی


 همانطور که قول داده بودم تصمیم گرفتم بهترین بازیکنان ایران را از نظر خودم در پست‌ها و مهارتهای مختلف به شما معرفی‌ کنم. مطالب درج شده صرفا نظرات شخصی‌ من است و مطمئناً حداقل در بعضی‌ موارد با نظرات شما کاملا متفاوت خواهد بود. مسلما با توجه به اینکه من بازیکنان خود را در تمرینات بیش از بازیکنان دیگر میبینم ممکن است بازی آنها بیشتر به چشمم بیاید، اگر چه در بسیاری از موارد من از ایرادات آنها نیز بیش از دیگران آگاهم.
خوشحال میشوم اگر شما هم پیشنهاد و دلایلتون را  برای بهترین کچر اینجا بنویسید. خصوصاً در مورد افرادی که شاید با وجود شایستگی زیاد به چشم همه نیایند. لطفاً برای اینکه نظراتتون اعتبار خودشون را حفظ کنند با ذکر نام خود نظرتان را بنویسید.

وقتی‌ صحبت از کچر میشه اکثرا فقط به پرتابهای وی نگاه میکنند و معیارشان برای انتخاب بهترین کچر در وحله اول قدرت پرتاب و در وحله دوم توانائی بلاک کردن توپ است. اگر چه از آنجایی که اکثر بازیکنان ایران در مسابقات اقدام به بیسدزدی میکنند پرتاب قوی و بلاک خوب نقش زیادی در موفقیت یک تیم دارد، برای من مهمترین قسمت انتخاب پیچ و بازی گردانی کچر می‌‌باشد. من همیشه عقیده داشته‌ام که کچر تیم اگر باهوشترین بازیکن تیم نیست باید حداقل جزو ۳ نفر اول باشد. کچر باید بازی را خوب بداند و علاوه بر اداره پیچر، اینفیلد و اوتفیلد را در جاگیریشان راهنمائی کند. کچر تنها بازیکنی است که کاملا رو به زمین است و به تمام بازی اشراف دارد، بنابرین در موقعیتهای حساس باید مانند یک مربی‌ با فریادهای خود بازیکنان را هدایت کند. همچنین کچر باید کاملا مورد اطمینان پیچر باشد. هر گاه در تیمی پیچر به کچر توجه نمیکند و یا اصولا پیچر به جای کچر پیچ‌ها را انتخاب می‌کند مشکلات مختلفی‌ بروز خواهد کرد.

اگر قدرت پرتاب تنها ملاک ما باشد هومن ستار ارجمندی به آسانی بقیه رقبا را پشت سر میگذارد. هومن علیرغم قد بلندش به راحتی‌ خود را در موقعیت پرتاب قرار داده، با پرتابی قوی کمتر شانسی‌ برای رانر‌هایی‌ که قصد دزدی دارند میگذارد.
اگر بلاک کردن ملاک باشد نیما وقاری چالاکترین کچر حال حاضر است. هر کس بتواند ناکل بالهای محمد تهرانی را جمع کند، امتحان خود را در این مورد پس داده است. نیما همچنین پرتابهای بسیار قوی دارد اما این پرتابها همیشه هدف خود را پیدا نمیکنند. گر‌ چه نگرانی‌ زیادی در این مورد نیست و نیما که فقط ۱۹ سال دارد با کسب کمی‌ تجربه و صیقل دادن مهارتهای خود میتواند سالها در تیم البرز و تیم ملی‌ بدرخشد.
 اگر بازی گردانی و انتخاب پیچ و هوش بازی را معیار اصلی‌ قرار دهیم آبتین نخجوانپور بی‌ همتاست. اینکه نخجوانپور خود پیچر نیز هست به وی کمک می‌کند تا به نقاط ضعف و قدرت اکثر بترها پی‌ برده، از آن استفاده کند. علیرغم سنّ کمش آبتین یکی‌ از با تجربهترین بازیکنان ایران است. وی با جلب اعتماد پیچرهای بزرگی‌ مانند مجید ستاری و حسن فرهادی آنها را کنترل میکند. پرتابهای آبتین اگر چه در سطح ارجمندی نیست ولی‌ دقت کافی‌ برای ناکام کردن بسیاری از رانرها را دارد.
رضا شبانی یکی‌ دیگر از کچرهاییست که گر‌ چه بخاطر آسیبدیدگی امسال صد درصد نبود و نتوانست جلوی بیسدزدی کرمانیها را بگیرد اما در انتخاب پیچ بسیار موفق عمل کرد و اساسا در گذشته نشان داده که کچر باهوش و قابل اعتمادیست.  

انتخاب من: آبتین نخجوانپور (البرز)


لب مرز: جواد گوهری (کرمان)

تالار مشاهیر: یحی‌ الخنسا (تهران)، عبّاس گرانبها (بوشهر)


بزودی ... بهترین بازیکن بیس۱