استفاده از مطالب و تصاویر پایین اینینگ ۹، به شرط ذکر نام و لینک این بلاگ، آزاد میباشد.

۱۳۹۰ آبان ۱۰, سه‌شنبه

بیسبال و اسامی مستعار




اسامی مستعار قسمت مهمی‌ از تاریخ و فرهنگ بیسبال امریکاست ... از اسطوره بیسبال این کشور جرج هرمان روت که Babe Ruth (به معنای کودک و یا در جنوب آمریکا به معنای کوچکترین پسر یک خانواده)  نامیده میشد  گرفته تا بازیکنان نسل حاضر مثل الکس رادریگز، ستاره تیم یانکیز، که همبازیهایش و بسیاری از تماشاچیان وی را ای‌-راد ( A-Rod) که کوتاه شده نام و نام خانوادگی اوست صدا میزنند.
این اسامی گاهی‌ ارتباط به کارهایی که افراد دوست دارند انجام بدهند دارد؛ مثل جیم "کت فیش" هانتر. جیم هانتر ماهیگیری، خصوصاً گرفتن گربه ماهی‌ را دوست داشت. و چون نام خانوادگی وی هانتر به معنای شکارچی بود، روزنامه‌ها با اضافه کردن "کت فیش" به معنای گربه ماهی‌ به نام وی لقب شکارچی گربه ماهی‌ به وی دادند.
برخی‌ اسامی مانند ‌ای راد که قبلا ذکر کردیم و یا "وی مارت" چیزی جز ساده کردن و مشخص کردن اسامی معمول در میجر لیگ نیست. مثلا بازیکنان زیادی در میجر لیگ نام خانوادگی رادریگز و یا مارتینز را دارند و بنابر این به ویکتور مارتینز "وی مارت" می‌گویند تا از دیگر مارتینز‌ها متمایز باشد.
برخی‌ به خاطر نوع بازی آنهاست. مثلا لنی دایکسترا لقب "نیلز" به معنای "میخ" داشت. از آنجایی که با وجود ضربه خوردن از چکش، میخ استقامت خودش را نگاه میدارد در آمریکا میخ مظهر محکم بودن و استقامت است.
برای برخی‌ بخاطر اندازه‌شان نام انتخاب میشود. مثلا رندی جانسون که بیش از ۲ متر قد داشت و با سرعت بیش از ۱۰۰ مایل در ساعت پیچ میکرد بیگ یونیت به معنای "واحد بزرگ" نامگذاری شده بود.
اینها فقط چند نمونه کوچک از این اسامی و دلیل برگزیدن آنها میباشد. بسیاری اسامی دیگر دلایل دیگری دارند که ممکن است به یک حرکت خاص در یک زمان خاص توسط یک بازیکن برگردد. دلیل بسیاری دیگر از این نامها نیز نا مشخص است.
از آنجایی که من در طول این سالها متوجه شدم که بسیاری از بازیکنان ما نیز در تیمشان با اسم مستعار خطاب میشوند، فکر کردم که جالب خواهد بود اگر من مطلبی در این مورد بنویسم و شما را با بعضی‌ از این نامها و دلایل آن آشنا کنم.
-علی‌ محمودزاده (بازیکن سابق تیم تهران) ... علی‌ نهنگ ... به گفته دوستانش و بعدها به شهادت همبازیهایش علی‌ مانند یک نهنگ غذا میخورد و سیری برایش بی‌ معنی‌ بود.
-داوود جباری (بیس ۲ تیم البرز) ... داوود پیدرویا ... برگرفته از داستین پدرویا بازیکن بیس ۲ تیم بوستون ... هر دو همیشه در حال ژانگولر روی بیس‌ها و در دفاع هستند.
-وحید دادجو (پیچر تیم البرز) ... وحید یاکوزا ... میگن خلافه ولی‌ ما که چیزی ندیدیم. از اکثر بازیکنان تیم من محجوبتره ... حالا شاید جلوی من این‌جوریه!
- مجید ستاری (پیچر تیم البرز) ... مجید ساباتیا ... بخاطر علاقه‌اش به ساباتیا پیچر یانکیز.
- کیوان رانا (بیس ۱ تیم البرز) ... کی‌ راد (K-Rod) ... مثل "ای راد" نام مستعار الکس رادریگز بخاطر علاقه‌اش به این بازیکن.
- محمد صفدری (پیچر تیم قم) ... ّمّمّد شصت‌و چهار ... بخاطر نمره یونیفرمش.
-هادی قلیلزاد (بازیکن تیم قم) ... کاپی ... همبازیاش میگن بخاطر اینکه دوست داره کاپیتان بشه ... راست و دروغش پای خودشون.
- علی‌ حسینی‌ (بیس ۱ قم) ... علی‌ گرین ... بخاطر علاقهاش به رنگ سبز.
- ابوالفضل امجد (پیچر قم) ... دایی ... بخاطر اینکه دایی برادران صباحی است و برادران صباحی همه دایی صداش میکردن و کم کم همه دایی صداش کردن.
-مهدی گٔل محمدی (اوتفیلد البرز) ... مهدی قایق ... چون از قایقرانی آمد بیسبال...
همچنین مهدی حاجی ... چون با موتور می‌آمد سر تمرین و حاج بری چون عشق بری باندز بود.
-مهران صادقی (بیس ۱ سابق البرز/تهران) ... مهران لب‌پر ...چون راه به راه آسیب میبینه. (مثل بشقاب که لب پر میشه)
- عباس نبی زاده (بیس ۳ سابق تهران) ... عباس پلنگ ... چون جلوی تمام توپ‌های محکم می‌‌ایستاد و در نمیرفت بنابرین همیشه تمام بدنش مثل پلنگ که پوستش لکه‌های سیاه داره سیاه و کبود بود.
- رجب برزگر (پیچر تیم سمنان) ... راکت رجب ... بخاطر سرعت بالای پیچ هایش.
- جلیل چنگیزی (بیس ۳ تیم سمنان) ... جی لیل ... ظاهراً به گویش بازیکنان تیم کرمان.
- امیر خلیق ساکت ( پیچر و بیس ۳ تیم گیلان) ... پیرمرد ...بخاطر اینکه سنش از دیگر بازیکنان بیشتر است.
- علیرضا مهربانی (اوتفیلد البرز) ... پی‌ کی‌ (pk) ... چون از اون روزی که آمد خودشو جزو پیش کسوت‌های تیم می‌دونست.
- حسین راستکار (پیچر سابق تیم البرز) ... چَت بِرَت فورت‌ ... به نام چَد بردفورد پیچر میجر لیگ، چون هر دو توپ را  از پایین پیچ میکنند ... البته تلفظ غلط و جایگزینی "ت" به جای "د" به عنوان شوخی‌ و به عمد بود.
اینها اسامی بود که من توانستم پیدا کنم، اگر شما دوست داشتید میتوانید اسامی دیگری را در قسمت نظرات به اینها اضافه کنید.