استفاده از مطالب و تصاویر پایین اینینگ ۹، به شرط ذکر نام و لینک این بلاگ، آزاد میباشد.

۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

قوانین نانوشته بیسبال



تمام ورزش‌ها فرهنگ و قوانین نا نوشته خودشان را دارند. همه میدانند که در فوتبال اگر بازیکن حریف آسیب ببیند اگر توپ در اختیار شماست باید توپ را بیرون بزنید تا بتوانند به بازیکن رسیدگی کنند. تیم مقابل هم میداند که وقتی‌ بازی مجددا شروع شد باید توپ را به شما برگرداند. این رسم بصورت قانون جایی نوشته نشده اما وقتی‌ تیمی از این قانون نانوشته سرپیچی می‌کند مورد خشم و اعتراض تیم مقابل، تماشاچیان و کلا جامعه فوتبال قرار می‌گیرد و کلا حرکتش بی‌ کلاسی محسوب میشود. نمونه‌اش گٔل پارسال پرسپولیس به استیل آذین که باعث حرف و حدیث بسیار شد.
بیسبال نیز قوانین نانوشته خود را دارد. این قوانین در طول سالها به عنوان یک نورم رفتاری برای بازیکنان بیسبال، خصوصاً بازیکنان میجر لیگ آمریکا به وجود آمده. برخی‌ از این قوانین زیاد در بازیهای ما کاربرد ندارد ولی‌ دانستن آنها خالی‌ از لطف نمیباشد. عمل کردن به قوانین نانوشته‌ای که در ایران کاربرد دارند هم به نظر من
میتواند برای جذاب شدن بازی و ایجاد یک نورم رفتاری برای بازیکنان  مفید باشد.
در اینجا سعی‌ می‌کنم شما را با چند تا از این قوانین آشنا کنم.
۱-وقتی‌ ۲ بازیکن پشت سر هم از یک پیچر همران میزنند بازیکن بعدی توپ اول را سوینگ نمیکند. این کار صرفا احترام گذاشتن به پیچری است که ۲ همران پشت سر هم داده و در حال دست و پا زدن است. با سوینگ نکردن به پیچ اول بازیکن به پیچر مجال میدهد تا خودش را جمع کند.به عنوان مثال  وقتی‌ در سال ۲۰۰۷ دو بازیکن تیم بوستن ۲ همران پشت سر هم از "چیس رایت" پیچر سال اولی‌ یانکیز زدند "مایک لووِل" و "جیسون وَریتِک" که همران شماره ۳ و ۴ را پشت سر هم از وی زدند روی توپ اول سوینگ نکردند.
۲-وقتی‌ فیلدری توپی‌ را خراب میکنند، پیچر به هیچ وجه عکس‌العملی نشان نمیدهد که فیلدر را ضایع کند ... حتا در حد چپ چپ نگاه کردن. منطق این موضوع به نظر پیچیده نمی‌آید. هیچ بازیکنی قصد ندارد توپی‌ را خراب کند. همچنین اگر فیلدر وقتی‌ پیچر همران میدهد و یا واک می‌کند عکس‌العملی نشان نمیدهد همین احترام را از پیچر توقع دارد. البته کلا عکس‌العمل نشان دادن بازیکنان به اشتباه یار خودی بسیار غیر حرفه‌ای محسوب میشود.
۳- وقتی‌ تیمی اواخر بازی با اختلاف زیاد جلوست، بازیکنان آن تیم از بیس دزدی اجتناب میکنند. منطق این قانون نیز مشخص است. بالا بردن امتیاز وقتی‌ برد محرز است بی‌ احترامی به تیم مقابل محسوب میشود و بیس دزدی برای بالا بردن امتیاز است.
۴-وقتی‌ تیمی با اختلاف زیاد جلوست و نتیجه مشخص است بازیکنان تیمی که جلو است نباید با سوینگ نکردن از پیچر تیمی که عقب است کار بکشند. وقتی‌ تیمی با اختلاف زیاد عقب است و باختش محرز میباشد، بازیکنان آن تیم میخواهند هر چه زودتر بازی تمام شود تا جلوی تماشاچیان بیش از این خجالتزده نشوند. بازیکنان تیم مقابل با سوینگ کردن باید به تمام شدن هر چه زودتر بازی کمک کنند. نمونه این موضوع را ما در هند وقتی‌ در مقابل تیم فیلیپین بازی کردیم دیدیم. فیلیپین که یک سر و گردن از تیم ما سرتر بود خیلی‌ زود بازی را یک طرفه کرد و وقتی‌ از برد مطمئن شد شروع به بانت کردن توپ‌ها کرد تا زودتر به بازی پایان دهد.
۵-اگر اواخر بازیست و پیچر تیم مقابل شانس اینرا دارد که بازی را بدون دادن حتا یک هیت در مقابل شما به اتمام برساند شما در مقابل وی بانت نمیکنید. در واقع شما با بانت نکردن از خود مردانگی نشان می‌دهید. در واقع میگویید اگر توانستم از تو هیت میگیرم و اگر نتوانستم "نو هیتر" نوش جانت ... با بانت خرابش نمیکنم.
۶-بعد از زدن همران، آنرا تماشا نکنید. همچنین بعد از زدن همران به طرف بیس‌ها بدوید، قدم نزنید. در میجر لیگ آمریکا اگر بایستید و همران خود را تحسین کنید و یا بیس‌ها را آهسته بدوید به احتمال زیاد در نوبت بعدی پیچر  توپ را بطرف شما پرتاب خواهد کرد. بعد از دادن همران پیچرها دوست دارند هر چه زودتر آنرا فراموش کنند و به بازی برگردند و تعلل شما را در دویدن بیس‌ها بی‌ احترامی به خود محسوب میکنند.
۷-"قبل از بیس" اسلاید بروید نه "روی بیس" و وقتی‌ اسلاید می‌روید پاهای خود را بالا نیاورید! هر عملی‌ که به قصد آسیب زدن به فیلدر باشد حتا اگر از چشم داور دور بماند، از چشم دیگر بازیکنان دور نمیماند و غالبا
در طول بازی تلافی خواهد شد. از آنجایی که اسلاید رفتن برای اجتناب از تگ شدن و یا برای ترمز کردن و در نتیجه از بیس رد نشدن است، و روی بیس اسلاید رفتن نه کمکی‌ به تگ نشدن می‌کند و نه ترمز کردن، این عمل صرفا به عنوان حرکتی‌ خطرناک برای آسیب زدن محسوب میشود. اسلاید رفتن با پاهای بالا رفته نیز همینطور.
۸-بعد از نشستن کچر نباید برگردد و با داور حرف بزند یا اعتراض کند. اگر صحبتی‌ دارد و یا اعتراضی دارد باید در حالی‌ که به جلو نگاه می‌کند (به طرف پیچر) اعتراضش را مطرح کند
. منطق این قانون نا نوشته این است که تماشاچیان ممکن است اعتراض کچر به داور را نشنوند ولی‌ مطمئناً هنگامی که ببینند کچر به سمت داور برگشته حدس خواهند زد که به داور اعتراض می‌کند و داورها از این حرکت متنفرند!
۹-بیس رانر‌ها نباید فریاد بزنند یا به هر نحوی حواس اینفیلدرها را روی توپ‌های هوایی اینفیلد پرت بکنند. هر گاه کسی‌ راجع به این قانون نا نوشته صحبت می‌کند همیشه از حرکت زشت "الکس رودریگز" بازیکن گرانقیمت تیم یانکیز یاد می‌کند. در سال ۲۰۰۷ یانکیز با دو ران در استادیوم راجرز سنتر جلو بودند که "هورهه پوسادا" توپ را در حالی‌ که دو نفر اوت بودند در اینفیلد به هوا زد. الکس که روی بیس بود هنگامی که از روی بیس ۳ رد میشد فریاد زد "ها" و مدافع بیس ۳ "هاوویی کلارک" که زیر توپ منتظر پایین آمدن آن بود به گمان اینکه شورت استاپ گفته است "منم" توپ را ول کرد و توپ به زمین افتاد. روزنامه‌ها تا مدت‌ها راجع این حرکت زشت مینوشتند و این لکه سیاه برای همیشه در کارنامه "الکس رودریگز" خواهد ماند.
قوانین نانوشته زیاد میباشد و من سعی‌ می‌کنم در فرصتهای آینده هنگامی که با آنها روبرو میشوم آنها را در ذهن بسپارم و به شما منتقل کنم.


خواننده عزیز، شما میتوانید در صورت تمایل، رضایت خود را از خبر یا متن فوق با کلیک کردن روی آیکون آبی رنگ (۱+) در زیر متن نشان دهید. این کار به من کمک می‌کند تا در آینده اخبار و موضوعاتی که بیشتر مورد علاقه شما میباشند را در وبلاگ قرار دهم.