استفاده از مطالب و تصاویر پایین اینینگ ۹، به شرط ذکر نام و لینک این بلاگ، آزاد میباشد.

۱۳۹۰ مهر ۱۶, شنبه

۲۰ سوال از شهرام شفایی کاپیتان با اخلاق تیم البرز


۱- چه سالی‌ و چه جوری بیسبال را شروع کردی؟ من فوتبال رو حرفه ای بازی می کردم. تا اینکه در فوتبال احساس کردم به پایان راه رسیدم. تحقیق کردم و دیدم ورزش بیس بال ورزشی هست که من می تونم درش موفق باشم، به فدراسیون مراجعه کردم و همون روز،(تمرینات که در آن زمان به دلیل سرمای هوا در سالن حجاب برگزار می شد) سر تمرین حاضر شدم و با تشخیص آقای حاجیان تمرینات رو استارت کردم.
۲- اولین مربیت یا اولین کسی‌ که تو رو با فنون و قواعد این بازی آشنا کرد کی‌ بود؟ اولین مربی من خوب خود آقای حاجیان بودند. اما با نظر آقای حاجیان البرز قریب اولین کسی بود که منو با تکنیکهای بیس بال آشنا کرد.
۳- پست یا پستات چی‌ هستند؟ راحتی‌ تو این پست؟ در حال حاضر که در اوت فیلد کار می کنم و بسیار دوست می دارم، مخصوصا سنترفیلد رو. اما مدتی هم درفرست بیس کار کردم که جذاب بود.ولی در نهایت اوت فیلد رو بیشتر دوست  دارم.البته در نظر دارم در سالهای آینده به پیچری هم نگاهی داشته باشم.(اگه آقای حاجیان این فرصت رو به من بدهند)
۴- ورزش محبوب دیگت چیه؟ فوتبال و تنیس از ورزشهای مورد علاقه من هستند
۵- اگر برای تیم کنونیت بازی نمی‌کردی دلت می‌خواست برای چه تیم دیگه‌ای تو ایران بازی کنی‌؟ در تیم بوشهر
۶- سابقه‌ بازی یا دعوت به تیم ملی‌ داری؟ از زمانی که من در بیس بال راه افتادم متاسفانه اردویی برگزار نشده بود. ولی سال گذشته به تیم ملی که قرار بود به کوبا فرستاده بشه دعوت شدم.
۷- بهترین بازیکنی که در ایران دیدی کی‌ بوده؟ امیرهمایون حیدری جم. (نه فقط به خاطر کلاس بالای بازیش، بلکه به لحاظ شخصیت رهبری که در زمین و بیرون زمین بازی داشت. )
8- اگر میتونستی یکی‌ از بازیکنان تیمهای دیگر ایران رو بخری بیاری تیمت کی‌ را میخریدی؟ امیر بختیاری
۹- اگر رئیس فدراسیون یا انجمن بیسبال بودی چکار برای بیسبال میکردی؟ خوب من فکر می کنم پیش از اینکه برنامه سالیانه برای برگزاری مسابقات چه پایه و چه بزرگسالان ارائه بدم، نیاز مبرمی به سرمایه مالی وجود داره. من اگر توان تزریق پول رو به این فدراسیون نداشته باشم اصلا قبول مسئولیت نمی کنم. چون معتقدم در حال حاضر این رشته احتیاج به امکانات دارد که این امکانات با برنامه ریزی محیا نمی شود. پس اولین کار جزب نیروهای است که توان تزریق سرمایه مالی رو دارند.
۱۰- کدام تیم و کدام بازیکن میجر لیگ را از همه بیشتر دوست داری؟ جانی دیمون بازیکن تمپا بی و تیم اوکلند اتلتیکس
۱۱- شیرین‌ترین خاطره بیسبالیت چی‌ بود؟قهرمانی در مسابقات کشوری سال 85 در بندر عباس. در شرایطی که تیم ماهها بود تمرین نداشت. و من هم برا اولین بار در تمام بازیها بازی کردم.
۱۲- بهترین بازی که کردی کی و تو کدام مسابقه بود؟ چیکار کردی دقیقا؟ بازی با کرمان سال 85 .آخرین بازی ما بود و قهرمان شده بودیم. من رایت فیلد بودم ، تیم کرمان در موقعیت حمله بود. 3تا رانر رو بیسها داشتن و البته ما هم 2اوت رو گرفته بودیم. جواد گوهری بتری بود که می خواست بت کنه. بعدالظهر بود و تابش نور خورشید تو چشمای من. گوهری رو پیچ دوم توپ رو سیخ کرد به هوا سمت من. و من توپ رو ندیدم و به عقب حرکت کردم تا تشخیص بدم توپ کجاست. وقتی توپ به سمت پایین در حال سقوت بود و از خط تابش خورشید رد شد من تازه توپ رو دیدم که 7-8 متری جلوتر داشت به زمین می خورد. در همون لحظه من تو این فکر بودم که اگه این توپ به زمین بخوره حداقل 3ران رو خواهند گرفت.پس با تمام وجود دویدم و با یک شیرجه به سمت جلو توپ رو رو هوا گرفتم.(باید بگم که تا اون زمان من هرگز توپ شیرجه ای نگرفته بودم)
۱۳- آرزوی بیسبالیت چیه؟ من آرزوی محال نمی کنم. آرزویی که فکر می کنم دست یافتنیه اینه که با همین تیمی که درش بازی می کنم به یک ترنمنت خارجی بریم و خودمون رو نشون بدیم.(البته با آماده گی لازم)
۱۴- بهترین رئیس هیٔتت تا حالا کی‌ بوده و چرا؟ آقای یزدی به نظر من با تلاش بسیار و پی گیریهاشون توانستند یک استادیوم استاندارد برای ایران درست کنند و البته تلاش هم کرده اند که به بیس بال کمکهای دیگری هم بکنند اما به دلیل اینکه ایشان هم دست تنها هستند دچار مشکلاتی بودند. البته ایشان هم دارای معایبی می باشند  که با تلاش بیشتر می توانند پوشش بدهند.
۱۵- از انجمن راضی‌ هستی‌؟ چرا؟ از رئیس هیٔتت چی‌؟ از انجمن شدن  که راضی نیستم چون رشته ما فدارسیون داشت که با بی لیاقتی رئیس فدراسیون سابق تبدیل شد به انجمن. اما در مورد رئیس انجمن نمی تونم درحال حاضر نظری بدم چون در ابتدای راه هستند و باید تلاش ایشان را دید. اما احساس می کنم ایشان در ابتدای کار کند حرکت می کنند و هنوز جنب و جوش و انگیزه ای از ایشان ندیدم. از ایشون می خواهم که در اولین فرصت پای صحبت تمام بازیکنان تیمها بنشینند. چون اغلب بازیکنها خواسته های ساده ای دارند که ایشان با شنیدن و جمع بندی می توانند با برنامه ریزی مشکلات رو طبقه بندی کرده، حل کنند. با آرزوی آن روز که دست به دست هم این ورزش رو به حرکت در بیاریم.
۱۶- چطور بازیکنان تیم ملی‌ را باید انتخاب بکنن که صدای کسی‌ در نیاد؟  (نگو عادلانه، چون عادلانه تو و مربی‌ ممکن است یکی‌ نباشه) به نظر من آمار بازیکنان در مسابقات معیار مناسب برای انتخاب بازیکنان نیست، چون در ایران بازیکنان یک سال تمام تمرین می کنند فقط برای 4 الی 7 بازی، که احتمال داره بازیکنی در طول سال آماده باشه و فقط در همان مسابقات آمادگی لازم رو نداشته باشه و این به نفع تیم ملی نیست. من فکر می کنم آمادگی جسمانی و روانی، بازی خوانی و آمار چند سال گذشته که بازیکن در آن شرایط مناسبی داشته ملاک خوبی برای انتخاب بازیکنان می تواند باشد. (تکرار می کنم آمادگی جسمانی خیلی مهم هست، زیرا اگر بدن در شرایط خوبی باشه بیشتر کالری خودش رو به مغز انتقال می ده. در نتیجه در ورزشی چون بیس بال که یک بازی فکریست مغز انرژی لازم برای گرفتن تصمیمات درست را هنگام بازی دارد.وهمینطور عظلات بدلیل آمادگی خوب توان انجام صحیح دستوراتی که از مغز می رسد را دارد.)
۱۷- اگر به تیم ملی‌ بری بزرگترین رقیبت تو پستت کیه؟ مهدی گل محمدی
۱۸- تا چند سالگی می‌خوای بیسبال بازی کنی‌؟ تا زمانی که جوانترها همت کنند و جای ما رو بگیرند. به سن و سال اهمیت نمی دم. تا جایی که توان داشته باشم بازی می کنم.
۱۹- تیم رویایی بیسبال ایرانت از بازیکنان قدیم و جدید کیا هستند؟ پست به پست بگو. یحیی (C). کیوان رانا (1B). امیرهمایون حیدری جم (2B). بابک میرزائیان (SS). احسان صبا (3B). جلیل چنگیزی (RF). مهران صادق موحد (CF). مهدی گل محمدی(LF). پیچرها: مجید ستاری- حسن فرهادی- آبتین نخجوانپور- امیر بختیاری. مربی و DH : کاشف رانا. سر مربی: مهرداد حاجیان
20-هر سوالی دوست داری جواب بدی از خودت بکن. از خودم می پرسم، چرا تو این ورزش که هییچ آینده ای نداره موندی؟ چون وقتی وارد این ورزش و تیمم شدم از همون روز اول از من حمایت شد.همه بازیکنا تلاش می کردند به من و دیگر مبتدیان کمک کنند تا سریعتر رشد کنند. دوستای خوبی پیدا کردم که نمی خوام از دست بدمشون. وقتایی که درحال تمرین کردنم در آرامش تمام بسر می برم. اینجا کسی زیراب کسی رو نمی زنه. از مربی گرفته تا بازیکنا همیشه پشت هم هستند، حتی اگر با هم مشکلی هم داشته باشن. و دیگر اینکه این ورزش یک بازی فکریه ومن دوستش دارم. اینها که گفتم به اندازه ای در من انگیزه ایجاد می کنه که من هرگز فکر جدایی از این ورزش رو نکردم.
به امید روزهای بهتر برای بیس بال